Vorige week werkte ik met een coachcliënt haar ideale klant uit. Hoe?
Door haar eerst op een flap-over vel haar ideale klant te laten tekenen. Het leuke is dat met het tekenen vaak al iets gebeurd, er ontstaat een beeld en vaak al een kenmerk.
Vervolgens ga ik allerlei vragen stellen om die ideale klant zo scherp mogelijk te krijgen.
Bij deze coachcliënt kwam naar voren dat haar ideale klant heel graag aan de hand genomen wil worden. Ze wil stap voor stap worden meegenomen. Uitleg krijgen en kennis opdoen. Praktische en concrete tips krijgen en een structuur aangeboden hoe ze het zelf kan aanpakken.
Zo ontdekte we nog vele andere aspecten van haar ideale klant en ze ging helemaal blij de deur uit. Ondanks dat ze al eerder over haar ideale klant had nagedacht (o.a. door deelname aan een online groepsprogramma) had ze nog nooit haar ideale klant zó scherp gehad.
Wie is mijn ideale klant?
En wat ontdekte ik zelf……
Ondanks dat ik dacht mijn ideale klant al haarscherp te hebben, ontdekte ik dat mijn klant het óók fijn vindt om stap voor stap aan de hand genomen te worden.
Aangezien je ideale klant meestal op jezelf lijkt 😂, was ik even in de war. Huh, aan de hand genomen worden, ik wil helemaal niet aan de hand genomen worden, ik kan het zelf wel.
Daar nog eens op door reflecterend bedacht ik mij dat, als ik eerlijk ben, dàt niet helemaal waar is. Ik kan inderdaad heel veel zelf, én dat komt mede doordat ik eerst de kennis heb opgedaan waarbij het in sommige gevallen heerlijk was om aan de hand genomen te worden, door iemand die vanuit haar expertise mij liet zien hoe het werkt en wat goed werkt.
Zo heb ik bijvoorbeeld ook ooit geleerd hoe je je ideale klant in kaart brengt en hoe je stap voor stap je ambities realiseert. Daardoor ben ik in staat om, in combinatie met mijn eigen Anja de Die sausje er overheen, mijn coachcliënten te helpen, op een manier die bij hen past.
Hulp op een manier die bij je past
Dat vind ik én mijn ideale klant belangrijk. We willen wel aan de hand genomen worden maar daarbij niet in een of ander keurslijf geduwd worden of in een one size fits all traject. We willen op onze eigen-wijze manier ondernemen.
Ook kwam ik erachter dat ik in de sportschool ook graag aan de hand genomen wordt. Het is voor mij geen enkel probleem om de discipline op te brengen om naar de spin- en de yoga les te gaan.
Maar allerlei krachtoefeningen doen in de fitnesszaal, echt zo’n hekel aan. Terwijl ik weet dat het goed voor mij is om blessures te voorkomen.
Enfin, sinds een paar maanden sport ik met een vriendin. Die mij dan heerlijk aan de hand neemt. Ze zegt welke oefeningen ik moet doen en let ook nog op of ik ze goed uitvoer. Afgelopen weken was ze op vakantie en ik was ontzettend gemotiveerd om het zelf door te zetten. Dat moest toch lukken……
Nou niet dus, ik heb haar echt gemist en gelukkig zijn we dinsdag weer begonnen en laat ik mij weer aan de hand.
Je staat er niet alleen voor
Dus hoe fijn om een nieuw aspect van mijn ideale klant en mijzelf te ontdekken. Deze zat in mijn blinde vlek. Hoe fijn om toe te geven dat je graag af en toe aan de hand genomen wil worden om verder te komen.
Moraal van dit verhaal?
Vind je dat je altijd alles zelf moet doen, of wil je (stiekem) toch ook af en toe aan de hand genomen worden. Of zie je dat als falen? Je moet toch alles zelf kunnen!?
Hulp vragen betekent niet dat je gefaald hebt, het betekent dat je er niet alleen voor staat.
En daarnaast welk aspect van jouw ideale klant en van jezelf heb je nog niet ontdekt? Leuke vraag, maar grote kans dat je daar geen antwoord op kan geven omdat die in je blinde vlek zit.
Hoe kom je daar nou achter?
Door te praten met je ideale klant, vragen te stellen hoe en waarmee diegene het liefst geholpen wil worden.
Door jezelf af te vragen hoe wil jij het liefst geholpen worden. Grote kans dat jouw klant dat ook een prettige manier vindt.
Heb je je ideale klant nog niet helder of twijfel je of je hem/haar nog niet spot on hebt?
Wil je daarbij aan de hand genomen worden en kunnen sparren.
Met mijn module Ontdek je ideale klant help ik je er graag mee. Meer weten? Mail of bel me.
Veel plezier en succes met jouw ontdekkingstocht. Laat je weten wat je ontdekt?