Dé vraag die iedere ondernemer bezig houdt: “Hoe krijg ik nieuwe klanten?” Het antwoord hierop is voor iedere ondernemer verschillend, afhankelijk van je doelgroep en waar ze zich bevinden.
Onlangs heb ik een onderzoekje gedaan onder mijn klanten om te achterhalen via welke kanalen zij hun klanten binnenhalen. En wat bleek het beste te werken?
De meeste klanten komen via via. Via hun eigen warme netwerk, via mond-tot mond reclame (ambassadeurs), via netwerken. Social media en websites werden ook genoemd, maar levert over het algemeen niet de meeste klanten op.
En weet je wat nog interessanter was? Veel ondernemers besteden vaak niet de meeste tijd aan dit via, via kanaal. In verhouding spenderen ze veel meer tijd aan social media. Niet altijd met het gewenste resultaat.
Pareto’s 80/20 principe: Focus op het belangrijkste.
Ken jij de wet van Pareto? Ook wel bekend als het 80/20-principe. Het is een krachtig concept dat je kan helpen je tijd en middelen effectiever te gebruiken.
Het komt hierop neer: 80% van je resultaten komt voort uit slechts 20% van je inspanningen. Met andere woorden: een klein deel van wat je doet, levert het grootste deel van je succes op.
Laat ik je een concreet voorbeeld geven. Laatst werkte ik met een coach. Ze ontdekte, door het toepassen van Pareto’s wet, dat 20% van haar klanten verantwoordelijk is voor 80% van haar omzet. En toen we naar haar tijdsbesteding keken, bleek dat ze ongeveer 80% van haar tijd besteedde aan taken die maar 20% van haar omzet opleverden.
Veel tijd ging naar het iedere keer weer bedenken van nieuwe manieren om aan klanten te komen. Ideeën had ze genoeg en zo kwamen er iedere keer weer nieuwe produkten.
En ze besteedde veel tijd aan het maken van content voor verschillende social media kanalen. Echter in praktijk leverde haar dat nauwelijks nieuwe klanten op.
Tijd om actie te ondernemen
We hebben de 20% van haar klanten die 80% van haar omzet genereert nader geïdentificeerd. Oftewel we hebben haar ideale klant haarscherp in kaart gebracht en hun problemen grondig uitgewerkt. Vervolgens hebben we haar aanbod aangepast zodat het nog beter aansluit bij wat haar ideale klant zoekt. En vervolgens hebben we haar marketingstrategie verbeterd door te bepalen waar haar ideale klant zich bevindt en hoe ze die het beste kan bereiken. Het resultaat was dat ze haar tijd en taken veel efficiënter en effectiever kon inzetten, en met minder klanten meer omzet haalde.
Pas Pareto’s wet toe op jouw tijd en dienstenaanbod.
- Hoe zit het met jouw produkten en tijdsverdeling?
- Welke diensten leveren jou de meeste omzet op? Hoe kom jij aan de meeste klanten?
- Besteed je uren op social media omdat, voor je gevoel, iedereen dat nou eenmaal doet. Als je dat niet doet, heb je het idee dat je iets niet goed doet. Terwijl social media je amper klanten oplevert.
Neem de tijd om Pareto’s wet toe te passen op jouw tijd en diensten.
Welke inzichten geeft je dat?
Kom je erachter dat de meeste van jouw klanten ook via via komen, vraag jezelf dan af:
• Hoeveel tijd besteed je aan reeds bestaande klanten. Welke vervolgproducten bied je ze aan of kan je ze aanbieden? Zij kennen je immers al en zijn waarschijnlijk bereid om opnieuw met je te werken.
• Benader jij wel eens je ambassadeurs, de tevreden klanten die anderen over jou kunnen vertellen? Vraag hen of ze andere mensen kennen die mogelijk interesse kunnen hebben in jouw dienst. Creëer een win-winsituatie door ze een beloning aan te bieden voor iedere nieuwe klant die ze aanbieden, bijvoorbeeld een kortingsbon.
Welk inzicht brengt jou dit? En welke concrete actie kun je hieraan verbinden?
Mijn inzicht
Mijn inzicht is dat, ondanks dat ik dit weet, ik zelf ook meer aandacht aan mijn via-via kanaal mag besteden. Als concrete actie vroeg ik eerdere deelnemers van mijn ‘Masterclass De Reis van de Ondernemer’ om mij te supporten op LinkedIn om een comment te plaatsen bij de post over deze Masterclass en dat hebben ze gedaan. Ook vroeg ik hen of ze nog mensen kenden voor wie de Masterclass interessant zou kunnen zijn. Dit leverde 2 inschrijvingen op.
Daarnaast ben ik naar een netwerkontbijt geweest via mijn netwerk, wat mij op dezelfde dag nog 2 aanmeldingen opleverde.
Goed nieuws: de Masterclass is zo goed als volgeboekt, maar er zijn nog 2 plekken beschikbaar. Klik op onderstaande link voor meer informatie en om je plek te reserveren.
Maandag 19 juni: 14.30 – 17.00 uur. Masterclass de Reis van de Ondernemer
Laatste 2 plekken!!
Heb jij je ooit afgevraagd waar je je bevindt op jouw ondernemersreis? Of je nu in de startersfase zit of al langer aan het ondernemen bent, deze Masterclass is ontworpen om jou te helpen navigeren door de verschillende fases van het ondernemerschap en je te laten groeien. 📈💡
Een inspirerende reis vol inzichten, waarin we samen ontdekken welke fases elke ondernemer doormaakt en hoe je die typische groeistuipen overwint. 🌱💪
Ben jij klaar om te groeien en door de muren heen te breken op jouw ondernemersreis?